Det er molekylet NAD+ som sørger for å starte cellenes egen reparasjonsprosess og dermed utsette aldring.

Harvard-forskere avslører ungdomskilden

Forskere har identifisert et molekyl som ikke bare utsetter aldring, men også ruller tilbake eksisterende alderstegn. De håper å utføre tester på mennesker allerede innen seks måneder.

28. mars 2017 av Nanna Vium

Forestill deg at du bare ved å ta en pille kan beskytte kroppen mot aldring, og i tillegg få rynker og grått hår til å forsvinne.

Det er tett på å bli til virkelighet takket være en studie utført av forskere fra blant annet Harvard Medical School i Boston.

De har identifisert et molekyl som gjør det mulig å rulle tilbake alderstegn i muse-DNA og samtidig beskytte mot framtidig aldring.

Molekyl reparerer celler

Molekylet heter NAD+, og det har vist seg å spille en helt spesiell rolle for hvordan cellene våre eldes.

Når det er mye NAD+ i en celle, betyr det at et DNA-reparasjonsmiddel som heter PARP1 kan arbeide effektivt og dermed holde kroppen ung.

Det oppdaget forskerne ved å injisere en forløper til NAD+ i en gruppe eldre mus. Og det hadde en overraskende effekt.

Kan være på markedet om få år

– Etter bare en uke kunne vi ikke se forskjell på cellene til gamle og unge mus, sier David Sinclair, som er forskningsleder for studien.

Han og kollegene planlegger å gjennomføre en test på mennesker allerede før året er omme, og de håper å utvikle det til et legemiddel i løpet av noen få år.

– Det er det nærmeste vi noen gang har vært et effektivt anti-aldringsstoff, som kanskje er tre til fem år fra å komme på markedet, sier han.