Forskere skrur tilbake alderstegn i flere organer

Vi er ett skritt nærmere en ungdomseliksir som kan skrelle flere år av kroppens alder. Forskerne som står bak en ny studie, har klart å forynge cellene hos eldre mus takket være en helt spesiell behandling.

Dårlige hofter, vond rygg og en økt risiko for kreft og alzheimer.

Selv om de fleste drømmer om et langt liv, kan alderdommen også by på en lang rekke fysiske skavanker og problemer.

Men nå er vi et skritt nærmere en medisinsk metode som kan skrelle flere år av kroppens alder både sikkert og effektivt.

Amerikanske forskere har nemlig klart å forynge celler i gamle mus og gjøre musekroppene mye yngre – særlig i huden og nyrene.

Kjent cocktail forynger celler

I den nye studien som nettopp er utgitt i det vitenskapelige tidsskriftet Nature, brukte forskerne en bestemt protein-cocktail kjent som Yamanaka-faktorene.

Proteingruppen er oppkalt etter den japanske stamcelleforskeren Shinya Yamanaka, som i 2012 mottok nobelprisen for å ha oppdaget at fire bestemte proteiner kan forvandle voksne celler til umodne celler som fortsatt ikke har spesialisert seg, såkalte stamceller.

Men de fire molekylene kan også virke som av en ungdomseliksir i mus hvis de brukes over en lengre periode, avslører den nye studien.

Mikroskopi af en koloni af menneskeceller

Stamceller er en egen gruppe celler som er umodne og derfor kan gjøre seg om til hvilken som helst av de 200–300 spesialiserte cellene i kroppen vår, for eksempel hudceller. På bildet ser vi et mikroskopbilde av såkalte pluripotente stamceller.