Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Forskere forlenger levealder med 24 prosent

Jakten på å forlenge livet og bremse aldring hos mennesker er et gigantisk og vidtfavnende forskningsområde. Men nøkkelen til hvordan vi får et par ekstra år her på jorden, finnes i cellens innerste hulrom, fastslår en ny studie foretatt på mus.

Forestill deg å bli 102,5 år gammel, være sunn og slank med et lavt kolesteroltall – og ha en nedsatt risiko for å utvikle kreft.

Det er det biologene bak en ny studie om aldring og levetid har klart å gjøre til virkelighet – i hvert fall når det gjelder forsøksmusene sine.

Musene levde 24 prosent lenger enn placebogruppen. De var slankere, sprekere og hadde lavere kolesteroltall – og de utviklet færre tilfeller av kreft.

Årsaken ligger i kunstig produserte hyperlange telomerer.

En telomer utgjør en del av DNA-strengen i en celle med en cellekjerne – og utgjør samtidig enden på hvert kromosom. De finnes ikke bare i mus. De finnes også i deg.

Hyper-lange telomerer forlenger livet

Telemorer forhindrer fusjon med andre kromosomer – og så hindrer de fysisk nedbrytning av kromosomenes ender. Eller rettere sagt: De forsøker å gjøre det.

For i takt med at vi blir eldre og eldre, blir telomerene kortere og kortere. Cellenedbrytningen er med andre ord i gang. Derfor har vitenskapen i mange år vært opptatt av nettopp telomerene.

Og nå kan forskerne ha funnet det de lette etter. Den nye studien viser nemlig at forsøksmus som får mikrodoseringer av foster-stamceller, som har hyperlange telomerer – og senere blir avlet fram – lever markant lenger enn andre mus.

Fra mus til menneske

Telomerene i fosterstadiet er dobbelt så lange som hos fullvoksne. Og det kan være nøkkelen til det forlengede livet.

Forskerne er fortsatt usikre på når et lignende forsøk kan gjennomføres på mennesker. De mener imidlertid at resultatet, som er basert på en relativt liten gruppe mus, viser at det er en sterk forbindelse mellom telomerenes lengde – og livets lengde.

Bare det må åpne nye dører for aldringsforskning, mener de.

Aldring i menneskecelle

I dag har forskerne en ret nøjagtig forståelse af, hvorfor vi bliver gamle. Og nu har de også konkrete bud på, hvordan cellernes aldring kan standses.

Det er ikke bare én faktor som gjør at en celle eldes. Det er mange faktorer som i samspill gjør at cellens svekkes – og til slutt dør.