Blir man raskere eldre av å få barn?

Jeg føler meg ti år eldre enn da jeg fikk et barn for to år siden. Er det ren innbilning, eller eldes foreldrekroppen raskere?

Søvnløse netter, utallige bekymringer og skrikende unger gjør foreldrerollen utmattende. Derfor er det kanskje ikke så overraskende at småbarn akselererer aldringsprosessen – i hvert fall for mødre.

En god indikator for hvor raskt kroppen eldes, finnes i DNA-et vårt – eller rettere sagt i hver ende av kromosomene våre. Her sitter de såkalte telomerene, som ikke inneholder gener, men sørger for at DNA blir kopiert riktig hver gang en celle deler seg.

Etter hver celledeling blir telomerene kortere. Når de blir for korte, dør cellene, og alderdomstegn dukker opp. Korte telomerer er for eksempel forbundet med grå hår og rynker.

Alderen tynger mødre

Forskere ved George Mason-universitetet i USA har målt telomer-lengden hos nesten 2000 kvinner i alderen 20–44 år.

Forskerne tok blodprøver før lengden på telomerene i de hvite blodcellene ble målt. Resultatet viste at mødre i gjennomsnitt hadde 4,2 prosent kortere telomerer enn kvinner uten barn, selv etter at det var tatt høyde for faktorer som alder, vekt, etnisitet og inntekt.

Etter hvert som vi eldes, blir telomerene 9–10 basepar kortere hvert år. Siden kvinner med barn i gjennomsnitt har 116 færre basepar enn kvinner uten barn, er telomerene forkortet med noe som svarer til 11 års cellealdring.

11 år – så mye framskyndes cellenes aldring hos mødre sammenlignet med cellene hos barnløse kvinner.