Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Tannkjøttbetennelse kan føre til alzheimer

Nå har forskere kanskje endelig funnet ut hvordan alzheimer oppstår: Hjernen er angrepet av bakterier fra tannkjøttet.

47 millioner mennesker er rammet av demens over hele verden – en sykdom som langsomt fortærer hjernen, men som vi stadig ikke har en effektiv behandling for.

Forskerne vet ikke hvorfor noen blir rammet, men ikke andre, og derfor kan de heller ikke utvikle en målrettet behandling. Men nå viser studier at hjernesykdommen kanskje begynner med en enkel tannkjøttbetennelse.

Demenspasienter har tannbakterier i hjernen

Forskere fra bl.a. USA, New Zealand og Australia fokuserte på demensformen alzheimer, som utgjør opptil 70 prosent av alle tilfeller av demens.

© National Institutes of Health / Wikimedia Commons

Alzheimer ødelegger hjernen på to måter

• Plakkdannelser i hjernen: En type proteiner som kalles beta-amyloid, klumper seg mellom hjernecellene. Klumpene kalles amyloide avleiringer og skader vevet i hjernen.

• Sammenfiltringer: Proteinet tau, som har en trådlignende struktur, vikles inn i andre tau-proteiner og danner ”floker” inne i nervecellene. Det gjør at nervecellenes evne til å kommunisere med hverandre undergraves.

Man har lenge hatt en mistanke om at tannkjøttbetennelse har en eller annen sammenheng med alzheimer.

Derfor testet forskerne hjernevev fra 54 Alzheimer-pasienter for å lete etter spor av tannkjøttbakterien Porphyromonas Gingivalis, som blomstrer i munnen på personer med tannkjøttbetennelse og paradentose.

I 96 % av prøvene fant de giftstoffer fra bakterien. De pasientene som var hardest rammet, hadde flest giftstoffer fra tannbakterien.

Ny metode redder hjerneceller

Forskerne infiserte også en gruppe mus med P. Gingivalis, noe som resulterte i at musene fikk både plakkdannelser og sammenfiltringer i hjernen – akkurat som ved alzheimer.

Senere sprøytet forskerne inn molekyler som hemmer bakteriens giftstoffer inn i hjernen på musene. Det fikk mengden av bakterier i hjernen til å synke, mens noen av de hjernecellene som holdt på å visne, livet opp igjen.

Dermed mener forskerne at de kanskje har funnet ut hvordan de kan utvikle medisiner som kan være med på å kurere alzheimer i fremtiden.