Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Slik lider kroppen og hjernen under sosial isolasjon

Arbeidsplassen har sendt deg hjem, kaféene er stengt, festivaler avlyst og all sport utsatt på ubestemt tid. Bor du for deg selv, har mulighetene for alenetid aldri være bedre. Men det kan også bli for mye. Påtvungen sosial isolasjon og ensomhet skader nemlig både kropp og hjerne.

Shutterstock

Er du en av de som bor alene og nå er sendt hjem fra studier eller arbeid, kommer ensomheten sikkert snikende.

Små doser alenetid i en travel hverdag er bra for konsentrasjonen og kreativiteten. Lengre perioder med påtvungen sosial isolasjon trekker til gjengjeld i den andre retningen og er skadelig.

Hele kroppen blir skadet av sosial isolasjon

Ensomhet kan for eksempel føre til depresjon, søvnproblemer og angst. Symptomene minner om lidelsen posttraumatisk stress, som rammer soldater som har vært i strid.

Sosial isolasjon øker dessuten risikoen for en lang rekke sykdommer, blant annet kreft og svekket immunforsvar. Og et svekket immunforsvar er det siste du trenger med koronavirus i omløp.

Alle de negative effektene summeres til en direkte livstruende fasit.

I sju år fram til 2018 fulgte engelske og finske forskere 480 000 briter mellom 40 og 69 år. Studien viste at ensomme har en 50 prosent økt risiko for en for tidlig død hvis de samtidig har hjerteproblemer.

Hormonene mister balansen

Det er blant annet hormonsystemet som blir påvirket av sosial isolasjon. Forskerne har for eksempel påvist en stigning av stresshormonet kortisol hos ensomme.

Stresshormoner er en del av kjemp-eller-fluktsystemet. Ensomhet kan imidlertid ikke løses på den måten, og da blir stoffene hengende i blodet.

Omvendt vil ensomme til å mangle blant annet oksytocin. Oksytocin kalles også «klemmekjemikaliet» og er et av kroppens lykkehormoner, sammen med serotonin, dopamin og endorfiner.

Oksytocin er med på å motvirke nettopp stress og blir for eksempel frigitt ved sex, og når du får en klem av en du er glad i. Er du isolert, blir det altså lite oksytocin.

Kjemi bremser negative effekter

Effektene av manglende fysisk berøring har ført til begrepet hudsult. Det er ikke en klinisk diagnose, men effektene er altså helt reelle.

Studie hos andre sosiale arter peker imidlertid kanskje på en framtidig medisinsk behandling for ensomhet.

Moriel Zelikowsky fra California Institute of Technology og kollegene hennes viste i 2018 hvordan 14 dagers sosial isolasjon fikk konsentrasjonen av stoffer som kalles takykininer til å stige i hjernen på mus.

Ved kjemisk å blokkere takykininene kunne forskerne i stor grad bremser de negative effektene. Forsøkene ble altså utført på mus, men de involverte stoffene finnes også hos mennesker.

Vær sosial alene

Mens vi venter på pillen mot ensomhet, er det fortsatt en del du kan gjøre selv.

  • Hold kontakten med venner og familie – for eksempel med Facetime, Skype eller Zoom.
  • Snakk med andre mennesker i den virkelige verden på en daglig spasertur. Det går fint så lenge dere holder avstand.
  • Gå tur med en hund du kjenner, eller lån en katt. Begge deler kan senke stressnivået og motvirke effektene av sosial isolasjon.

Les også:

Senskader – Skanning av lunger med covid-19
Sykdommer

Senskader etter korona – det vet vi så langt

7 minutter
Gule coronaviruspartikler bryder ud af en menneskecelle
Sykdommer

5 ting du må vite om den engelske koronavarianten

6 minutter
Sykdommer

Den sørafrikanske mutasjonen: Her er forskernes største frykt

6 minutter

Logg inn

Ugyldig e-postadresse
Passord er påkrevd
Vis Skjul

Allerede abonnement? Har du allerede et abonnement på magasinet? Klikk her

Ny bruker? Få adgang nå!

Nullstill passord

Skriv inn e-postadressen din, så sender vi deg en e-post som forklarer deg hvordan du skal nullstille passordet ditt.
Ugyldig e-postadresse

Sjekk e-posten din

Vi har sendt en e-post til som forklarer deg hvordan du skal nullstille passordet ditt. Hvis du ikke finner e-posten, bør du se i søppelposten (uønsket e-post, «spam»).

Oppgi nytt passord.

Skriv inn det nye passordet ditt. Passordet må ha minst 6 tegn. Når du har opprettet passordet ditt, vil du bli bedt om å logge deg inn.

Passord er påkrevd
Vis Skjul