Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Slik beskytter trening deg mot koronavirus

Et sterkt immunforsvar henger sammen med en sunn kropp. Derfor bør du helst holde treningen ved like under koronakarantenen.

Shuttersrock

«Pasient 1» for koronavirusets smittespredning i Nord-Italia var en 38 år gammel maratonløper som lå tre uker i koma.

Sykdomsforløpet blåste liv i en seiglivet myte om at det fysiske presset fra hard trening bryter ned immunforsvaret og gjør kroppen sårbar overfor infeksjoner som koronavirus.

Men den myten blir nå utfordret.

En stor metastudie fra 2018 viser at maratonløperes mottakelighet overfor sykdommer etter løp først og fremst er basert på løpernes egne oppfatninger.

Tvert imot har maratonløpere gjennomsnittlig færre sykedager.

Innen forskningsområdet treningsimmunologi – som undersøker hvordan trening påvirker immunsystemets evne til å nedkjempe sykdomsfremkallende organismer – peker de fleste vitenskapelige studiene på at et sterkt immunforsvar henger tett sammen med fysisk helse.

Trening flytter hvite blodceller og fjerner stress

Trening styrjer ifølge studier blodomløpet og flytter de hvite blodcellene bedre rundt i kroppen. Hvite blodceller sørger for å peke ut og blåse til angrep mot for eksempel viruspartikler i kroppen.

Omvendt gjør inaktivitet de hvite blodcellene stillestående, og har dermed den motsatte effekten.

Trening reduserer også stresshormoner som kortisol i kroppen, noe som kan svekke immunforsvaret.

Eksperter anbefaler moderat trening

Effekten av hard trening er fortsatt omdiskutert. En gjennomgang av 24.656 dødsfall under Hongkong-influensaen i 1998 viste at inaktive personer og personer som trente mer enn fem ganger i uken, var overrepresentert i statistikken.

Moderat trening om lag tre ganger i uken eller 20–30 minutter daglig har i forsøk med mus for eksempel holdt antallet viruspartikler i en senere infeksjon nede. I et lignende forsøk overlevde 82 prosent av mus som trente moderat under en influensasmitte. Bare 43 og 30 prosent av de musene som henholdsvis var inaktive eller trente hardt, overlevde.

Eksperter anbefaler folk med en inaktiv livsstil å begynne med mer bevegelse – sykling, gåturer, hagearbeid, aerobic – under karanteneperioden, men uten å overanstrenge seg.

Andre bør så vidt mulig opprettholde den treningsmengden de er vant til, for å stille kroppen best mulig i kampen mot koronasmitte. Sørg for minst to meters avstand til andre.

Les også:

coronavirus
Sykdommer

Koronavirus-oppdatering: Få overblikket her

42 minutter
Sykdommer

3 forklaringer: Derfor dør flest menn av koronavirus

5 minutter
Kreft

Blodprøve snuser opp kreft fire år før symptomer

3 minutter

Logg inn

Ugyldig e-postadresse
Passord er påkrevd
Vis Skjul

Allerede abonnement? Har du allerede et abonnement på magasinet? Klikk her

Ny bruker? Få adgang nå!

Nullstill passord

Skriv inn e-postadressen din, så sender vi deg en e-post som forklarer deg hvordan du skal nullstille passordet ditt.
Ugyldig e-postadresse

Sjekk e-posten din

Vi har sendt en e-post til som forklarer deg hvordan du skal nullstille passordet ditt. Hvis du ikke finner e-posten, bør du se i søppelposten (uønsket e-post, «spam»).

Oppgi nytt passord.

Skriv inn det nye passordet ditt. Passordet må ha minst 6 tegn. Når du har opprettet passordet ditt, vil du bli bedt om å logge deg inn.

Passord er påkrevd
Vis Skjul