Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Protein kan være skyld i sklerose

Kanadiske forskere mener at et bestemt protein i kroppen kan være skyld i den alvorlige sykdommen sklerose. Oppdagelsen kan sette fart på utviklingen av ny og mer målrettet medisin, uten bivirkninger.

På verdensplan er 2,3 millioner mennesker rammet av multippel sklerose, der kroppens immunforsvar feilaktig angriper hjernevevet.

Immuncellene trenger gjennom den såkalte blod-hjerne-barrieren og bryter ned den isoleringen som ligger rundt hjernecellenes utløpere.

Nå har forskere fra University of Montreal i Canada funnet et protein som hjelper immuncellene med å snike seg gjennom barrieren.

Immunceller bryter ned hjernen

Hull i hjernens forsvarsverk innebærer at de forvirrede immuncellene kan trenge inn til hjernevevet og angripe isoleringen rundt nervecellene.

Protein smugler farlig cocktail ind i hjernen

Forskerne undersøkte hvilken rolle proteinet ALCAM spiller hos mus med en skleroselignende sykdom.

Forsøkene viste at det særlig var immunforsvarets B-celler som proteinet smuglet gjennom blod-hjerne-barrieren, og at det nettopp var musene med mange B-celler i hjernevevet som var hardest rammet av sykdommen.

Da forskerne blokkerte proteinet, kunne de se at sykdomsforløpet hos musene ble bremset.

Ved sklerose trenger immunceller fra blodet inn i hjernen og ødelegger cellenes isolering.