Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Enkelstrengs RNA - virus

Oversett virusprotein gjør vaksine effektiv mot mutasjoner

Koronavirusets overflateproteiner har fått all oppmerksomheten. Men et dypereliggende protein kan med fordel bli hjørnesteinen i framtidens vaksiner – og redde oss fra mutasjoner.

Den første generasjonen av koronavaksiner har et felles mål: de såkalte spikeproteinene på viruspartiklenes overflate.

Men et annet protein – nukleokapsid eller bare N – kan godt bli målet når forskere skal skreddersy den neste generasjonen av våpen mot COVID-19 – og gi stor motstandsdyktighet overfor mutasjoner.

Hva er et virusprotein?

Virusproteiner er viruspartikkelens «skjelett», de byggeklossene som blant annet danner virusets indre skall, overflate og kommunikasjonskanalene til det omkringliggende miljøet. Proteinene blir dannet ut fra oppskriften i viruspartikkelens RNA. Når viruspartikkelen invaderer en vert, lokker den vertscellene til å produsere proteinene – og kopierer på den måten seg selv.

Protein åpner bakvei til virusbekjempelse

Vaksiner fungerer ved å framprovosere en reaksjon i kroppen, noe som svarer til å bli smittet med sykdommen som vaksinen beskytter mot.

De nye koronavaksinene inneholder en del av spikeproteinet, enten koblet til et annet ufarlig virus eller som såkalt mRNA, og lærer på den måten immunforsvaret å gjenkjenne ekte koronaviruspartikler.

Immunforsvaret sporer imidlertid opp alle de proteinene som utgjør virusets struktur. Og en [vaksine] (https://illvit.no/medisin/legemidler/vaksine-hvordan-virker-en-vaksine {"rel":"follow"}) kan derfor teoretisk sett bygges opp rundt ethvert protein.

Koronavirus består av 4 primære proteiner:

Utforsk koronavirusets anatomi

En gennemskåret coronaviruspartikel med rna og alle proteiner synlige.