Griepvirus

Nytt middel tvinger influensa til å ødelegge seg selv

Hvert år blir millioner av mennesker syke av influensa i den tilbakevendende influensasesongen. Men det kan det snart være slutt på. Forskere har skapt et stoff som tvinger influensa til å ødelegge seg selv i en kaskade av mutasjoner.

Når høsten for alvor setter inn, er det også startskuddet for influensasesongen som hvert år rammer mange hundre millioner og tar livet av flere hundre tusener.

Influensa-sesongen varer fra oktober til mai, og selv om leger kan vaksinere mot sykdommen, tilbyr ikke vaksinasjonen noen garantier, for influensa eksisterer i mange varianter og muterer hele tiden.

Nå ser det imidlertid ut til at vitenskapen har funnet et våpen mot den årlige plagen.

Forskere justerer velkjent middel

Forskere fra Georgia State University and Emory University i USA har klart å justere et eksisterende stoff, slik at egenskapene effektivt motvirker influensa.

Det eksisterende stoffet heter N-hydroxycytidine (NHC) og har i flere år vært kjent i vitenskapens verden for å hindre en rekke såkalte RNA-virus, som for eksempel influensa.

Det har imidlertid vært et problemet at NHC ikke tas særlig godt opp i kroppen – i hvert fall før nå.

Med de nye strukturendringene av NHC har forskere skapt et helt nytt stoff, EIDD-2801, som inne i kroppen gjøres om til NHC. Det kan løse problemet.

NHC skaper katastofale feil

Når NHC er inne i kroppen, tar influensa opp stoffet i sitt RNA – altså arvestoffet til viruset – når den formerer seg.

Det skaper en rekke feil i viruset som leder til det forskere kaller «error catastrophe», der viruset overvelder seg selv med mutasjoner og går til grunne.

Enkelstrengs RNA - virus

Noen virustyper bruker RNA som arvestoff, og de kalles RNA-virus. RNA har mange strukturelle likheter med DNA, men RNA har bare en streng og inneholder basen uracil.