Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Nå kan vi helbrede myggen for malaria

Forskere har funnet en mikroorganisme som bekjemper malariaparasitten i myggen. Ved å spre organismen kan vi kanskje kvitte oss med den fryktede sykdommen.

Science Photo Library

Hvert år smittes over 200 millioner mennesker med malaria, og ifølge Verdens helseorganisasjon, WHO, dør over 400 000 av sykdommen. Det gjør den til en av verdens mest dødelige sykdommer, og hittil har kampen konsentrert seg om å bekjempe myggen som sprer den.

Nå foreslår en forskergruppe fra England og Kenya en helt annen metode: å helbrede myggen for malaria, slik at de ikke kan smitte mennesker.

Nytt våpen bryter parasittens livssyklus

Malaria skyldes parasitten Plasmodium, som er avhengig av både myggen og mennesker for å gjennomføre livssyklusen sin. I to av livsstadiene har den mennesket som vert, og i det tredje bor den i myggen.

Hvis vi kan utruste myggen med et våpen som bekjemper parasitten, kan vi ødelegge livssyklusen og dermed beskytte oss selv mot malaria. Det er det våpenet forskergruppen nå har funnet.

En sopplignende mikroorganisme kan holde myggen fri for malariaparasitten. Dermed kan ikke lenger et stikk fra myggen smitte mennesker med sykdommen.