Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Ikledd rustning har sædceller i et eksperiment kjempet seg fram kreftceller og gitt fra seg en last av kreftdrepende medisin.

© CLAUS LUNAU & SHUTTERSTOCK
Medisin - Kreft

Sædceller skal hjelpe med å behandle kreft

Rustningkledde sædceller skal transportere kreftdrepende cellegift til svulster i kvinners underliv.

Forskere i Tyskland har utviklet et oppsiktsvekkende nytt våpen i kampen mot kreft i kvinners underliv.

De vil bruke sædceller til å transportere cellegift fram til kreftceller i for eksempel kvinnens livmor eller i livmorhalsen. Forskerne, som kommer fra blant annet universitetet i Chemnitz, la først sædcellene i bløt i cellegift, som dermed trengte inn i cellene.

Deretter brukte de en stråle av elektroner til å skjære ut mikroskopiske drakter til sædcellene og dekket deretter draktene med jern og titan.

Sædceller går til angrep på kreft

Sædcellene svømte selv inn i de skreddersydde rustningene og kunne deretter styres rundt i en petriskål av forskerne ved hjelp av en magnet.

Neste skritt var å plassere klumper av kreftceller i petriskålen.

Når sædcellene ble styrt inn i en kreftsvulst, falt rustningen av, og de små cellene kunne presse seg inn i klumpen. Her kunne de frigi lasten av medisiner og dermed ta livet av kreftcellene.

Magnetisk sædcelle dreper kreft

Leger vil i framtiden kunne styre kreftdrepende sædceller fram til kreftsvulster ved hjelp av en magnet.