Nytt filter fanger kreftceller

Et lite, bærbart apparat som kan fange inn kreftceller før de danner nye svulster. Det er det amerikanske forskere har oppfunnet med i et nytt filter på størrelse med en sigarettpakke. Målet er at apparatet skal rense alt blodet i kroppen på noen timer.

Forskere fra University of Michigan i USA har utviklet et bærbart filter som kan hindre at kreft sprer seg og danner nye svulster, såkalte metastaser.

Filteret fanger inn de kreftcellene som forlater en svulst og driver rundt i kroppen med blodstrømmen – klare til å slå seg ned et nytt sted.

Oppfinnelsen tar ikke mer plass enn en sigarettpakke, så kreftpasienten kan ha den med seg, for eksempel montert på overarmen. Blodfilteret kobles til en blodåre slik at blodet ledes inn gjennom filteret og deretter tilbake i åren igjen.

Kreftceller henger fast som fluer på papir

Selve filteret består av et lag av karbonmaterialet grafen, som blodet strømmer over. På overflaten av grafenet sitter det antistoffer som binder seg til bestemte proteiner på cellemembranen til kreftcellene.

De syke cellene blir dermed hengende på filteret som fluer på et fluepapir, mens de sunne cellene fortsetter uhindret. I filteret tilføres blodet et stoff som kalles heparin, som hindrer at det størkner.

Det gjør at det ikke oppstår blodpropp når blodet kommer tilbake i kroppen.

Kreftcellene fanges som fluer på fluepapir

undefined

Et filter leder blodet gjennom en labyrint av små kanaler som har et tynt lag grafen i bunnen. Antistoffer på grafenet fanger inn de kreftcellene som flyter forbi.