Ved å ramme tre spesifikke proteiner i kreftcellene har forskerne klart å ødelegge for den ukontrollerte delingen.

Ny metode får kreftceller til å drepe seg selv

Ved å ramme tre ulike proteiner har forskere klart å få kreftceller til å destruere seg selv. Metoden har allerede vist lovende resultater i kampen mot noen av de mest aggressive kreftformene.

16. april 2017 av Nanna Vium

Tenk hvis vi kunne få noen av de mest aggressive kreftformene til å forsvinne helt av seg selv, samtidig som de friske cellene fikk være i fred?

Den drømmen har kommet et skritt nærmere takket være en ny studie utført av forskere fra universitetet i Tel Aviv.

De har nettopp identifisert en metode som får en lang rekke kreftceller til å drepe seg selv helt uten at skade kroppens friske celler.

Ødelegger for deling

Studien er blant annet foretatt ved å transplantere menneskelige kreftceller inn i mus.

Forskerne oppdaget at de ved å ramme tre spesifikke proteiner i kreftcellene kan ødelegge for den ukontrollerte delingen og dermed få dem til å selvdestruere.

Og det hadde en positiv effekt – særlig i kampen mot de kreftformene som vokser raskest.

– Jo raskere kreftcellene formerer seg, jo raskere blir de utryddet, sier forskningsleder Malka Cohen-Armon.

Vil bekjempe aggressive former

Hun og kollegene har testet metoden på en rekke ulike cellekulturer fra blant annet brystkreft, lungekreft, kreft i bukspyttkjertelen, kreft i tarmen, hjernekreft og kreft i eggstokkene.

Alle med positive resultater.

Og nå er neste skritt å finne ut om metoden kan overføres til mennesker.

– Metoden åpner nye muligheter for å utrydde de hurtigvoksende og aggressive kreftformene uten å skade sunt vev, sier Cohen-Armon.