Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Rekkefølgen av cellegift og cannabis er helt avgjørende for effekten av behandlingen, viser studien.

Medisin - Kreft

Ny forskning: Cannabis øker effekten av cellegift

Kombinasjonen av cannabis og cellegift kan være et effektivt våpen i kampen mot kreft, viser ny studie. Forskerne håper resultatet kan skape en alternativ behandling med færre belastende bivirkninger.

Sklerose, angst, alzheimer og epilepsi.

Listen over sykdommer som kan behandles med de aktive stoffene i cannabis, er etter hvert lang.

Og nå viser en studie fra England at cannabis også øker effekten av cellegift i kampen mot hardføre kreftceller.

Rekkefølgen er avgjørende

En gruppe onkologer fra University of London har lenge fulgt effekten av cannabis på leukemirammede celler i et laboratorium.

Det viste seg at såkalte cannabinoider øker effekten av cellegift, og at rekkefølgen de to stoffer gis i, er helt avgjørende.

Cannabis var bare effektivt hvis det ble tilført etter behandling med cellegift, forklarer forskerne.

– For første gang har vi påvist at rekkefølgen har en avgjørende effekt, forklarer forskningsleder Wai Liu til Newatlas.

Cellegift uten bivirkninger

Forskningen er fortsatt i en tidlig fase, og effekten er bare testet på celler i laboratoriet.

Men forskerne håper oppdagelsen på sikt kan gi kreftsyke pasienter cellegift i mindre doser og dermed færre belastende bivirkninger.

De understreker at pasienter ikke bør eksperimentere med cannabis på egen hånd i håp om en virkning mot kreft.

– Våre ekstrakter er svært konsentrert, og det å røyke cannabis vil ikke ha samme effekt, påpeker Wai.