Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Kreftceller kan narres til selvmord

En ny metode smugler nanopartikler inn i kreftceller og narrer dem til å begå selvmord. De første forsøkene viser at metoden er effektiv mot flere ulike typer kreft.

Et våpen som tar livet av kreftceller uten å skade kroppens sunne celler, kan nå bli en realitet.

Et team av forskere fra Nanyang Technological University i Singapore har funnet opp en metode som smugler våpenet inn i kreftcellene og får dem til å begå selvmord.

Kjernen i metoden er nanopartikler som kalles Nano-pPAAM, som stimulerer kreftcellene til å produsere store mengder skadelige oksygenforbindelser.

Aktive molekyler stresser cellene

Forbindelsene, som kalles ROS, er ekstremt kjemisk aktive og stjeler elektroner fra andre molekyler i cellen. Det framkaller stress i cellene og setter i gang en prosess som får dem til å begå selvmord.

Forskerne utnyttet en spesiell svakhet ved kreftcellene til å smugle nanopartiklene inn i dem.