Gull avslører kreft

I dag kan ikke leger gjennomføre en enkel test for kreft i hele kroppen. Men i framtiden kan en blodprøve tilsatt gullpartikler oppdage sykdommen tidlig.

Shutterstock, ken ikeda & Abu Ali Sina et al./Nature comm.

I dag kan leger først stille en kreftdiagnose etter et lengre forløp. Først oppdager de celleendringer et sted i pasientens kropp, deretter tar ut og undersøker de cellene i laboratoriet og stiller diagnosen. De kan altså ikke utføre en rask og generell test for kreft i hele kroppen.

Men det er nå på vei – basert på gull. Forskere fra The University of Queensland i Australia har nemlig oppdaget at nanopartikler av gull binder seg til DNA i kreftceller.

Kreft-DNA tiltrekker små gullpartikler

DNA-strenger er dekket med metylmolekyler som kontrollerer hvor aktive genene er. På kreft-DNA samler molekylene seg i klumper som tiltrekker gull.

1. Metyl-molekyler klumpes sammen

DNA-strenger er dekket av metylmolekyler (rosa). På DNA fra en sunn celle sitter molekylene jevnt fordelt, mens de hoper seg opp på DNA fra en kreftcelle, , som man kan se på den blå DNA-strengen.

2. Kreft-DNA folder seg løst

DNA-strenger fra kreftceller folder seg løsere enn DNA fra sunne celler fordi klumper av metylmolekyler forhindrer den naturlige strukturen.

Gullpartikler avslører kreft

Gullpartikler (gule kuler) binder seg til metyl, og på kreft-DNA har de fri tilgang til molekylene. Derfor hopes gull opp i kreft-DNA, noe man kan se i et mikroskop.

Kreftceller lokker til seg gullpartikler

Alle celler i kroppen sender ut små DNA-fragmenter i blodstrømmen, og derfor vil en enkel blodprøve kunne avsløre om det er kreftceller til stede.

Forklaringen er at DNA-strengene våre, som inneholder genene, også er dekket av andre molekyler, for eksempel metyl.

Disse molekylene bestemmer hvor aktive de enkelte genene er.

I normale celler sitter metyl jevnt fordelt langs DNA-strengen, men hos kreftceller klumper molekylene seg sammen.

Klumpene får kreft-DNA til å folde seg løsere enn DNA fra sunne celler, og det gir gullpartikler muligheter for å binde seg til metyl.

DNA fra kreft tiltrekker seg derfor mange gullpartikler, og det kan observeres i et mikroskop.

Nanopartikler av gull avslører om det finnes små biter av kreftceller i en blodprøve. Samlinger av gull lyser opp i mikroskopet hvis prøven er fra en kreftpasient. Til venstre en pasient uten kreft og til høyre en pasient med kreft.

© Shutterstock, ken ikeda & Abu Ali Sina et al./Nature comm.

Gull-test skal i første omgang overvåke tidligere pasienter

Forskerne gjennomførte gulltesten på 200 personer, noen med kreft.

I om lag 90 prosent av tilfellene ble kreften avslørt. Det er enda et stykke å gå før metoden er klart til bruk.

Den vil antagelig først bli brukt til å sjekke om kreften har vendt tilbake hos kreftpasienter som allerede har gjennomgått behandling.