© Shutterstock

DNA-robot kveler kreftsvulster

En ny robot bygd av DNA-strenger kan finne og drepe kreftsvulster ved å skape blodpropper som avskjærer svulstens forsyninger.

15. mai 2018 av Redaktionen

Kreftsvulster er avhengige av å få tilført blod. Uten blod vil de visne og dø.

Derfor har forskere fra Arizona State University i USA og det kinesiske Nasjonale senteret for nanovitenskap og teknologi utviklet en robot med et klart oppdrag: å kvele svulster ved å stoppe blodtilførselen.

Roboten er skapt ved en spesiell teknikk som former DNA-strenger til den strukturen forskerne ønsker.

I dette tilfellet har forskerne skapt en rørformet struktur som inneholder en ladning av enzymet trombin. Enzymet finnes naturlig i kroppen og sørger for at blod størkner – for eksempel for å reparere et sår.

3D-modell av DNA-robotten.

En nanorobot sett under mikroskop. Sirklene viser ladningen av trombin­molekyler.

Roboter flyter i blodbanen

De små DNA-robotene sprøytes inn i blodbanen, og så følger de blodet rundt i kroppen helt til de finner det målet de er laget til å reagere på.

Kreftceller produserer et bestemt protein som ikke finnes hos sunne celler – nucleolin. Robotene er utstyrt med DNA som binder seg til nucleolin, og da gir roboten fra seg lasten av trombin.

Det aktiverer koagulerende molekyler i blodet og skaper en blodpropp, og den blokkerer for blodtilførselen til kreftsvulsten.

Første tester er lovende

Forskerne har testet roboten på mus med kreftsvulster, og testen var vellykket.

Etter 24 timer hadde robotene funnet fram til svulstene og begynt å skape blodpropper. Hos tre av åtte mus forsvant kreftsvulstene helt.

Forsøkene viste dessuten at DNA-robotene virker mot brystkreft, lungekreft, føflekkreft og kreft i eggstokkene.

Spesielt enzym herder blodet

Roboten kan merke når den nærmer seg en kreftsvulst og utløser ladningen av enzymet trombin, som får blodet til å størkne.

Bli med til frontlinjen

Du kan lese mye mer om vitenskapens kamp mot kreft, demens og de andre store folkesykdommene. Med et abonnement på Illustrert Vitenskap tar vi deg med til forskernes frontlinje og gir deg utsikt over slagmarken. Hvis du bestiller et abonnement nå, kvitterer vi med et supertilbud. Du får:

• 2 utgaver av Illustrert Vitenskap
  • Digital adgang til de site 12 utgavene av Illustrert Vitenskap her og nå
  • Adgang til Moreshop, som med spesialtilbud til abonnenter, blant annet på verktøy, treningstøy, klokker, smarte dingser og boligtilbehør med opptil 70 prosent rabatt.
  • Et sett lekre høretelefoner fra Vinyl Tech.

Og du får hele pakken for bare 59,50 kroner inkl porto. Bestill HER.