Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

blodprøve

Blodprøve avslører kreft

En blodprøve kan avsløre dødelige sykdommer ekstremt tidlig. I blodet ditt flyter det nemlig milliarder av små molekyler som kan fortelle om selv de minste sykdomstegn i hele kroppen.

Et av legenes største hodebry er hvordan de kan oppdage kreftsvulster før de vokser seg store og dødelige.

Ny forskning viser nå at selv helt små svulster kan spores i blodet, lenge før andre metoder oppdager dem.

En blodprøve avslører tidlig sykdom

Når blodet støtvis pumper ut i bena dine, gjennom fingrene og over organene, samler kroppens flytende transportsystem opp noen haikere på veien.

Hvis en sykdom oppstår et sted i kroppen, vil blodet samle opp små, syke molekyler eller celler svært tidlig i sykdommens utvikling. Og det kan vises i en blodprøve.

Sett i gang mot kreft etter blodprøve

Normalt oppdager ikke leger en kreftsvulst før den er stor nok til å ses på en skanning og allerede består av ca. 100 millioner kreftceller.

Men selv en svært liten svulst vil lekke små dna-biter og celler til blodet, og derfor kan legene ved hjelp av en blodprøve stille en meget tidlig diagnose og starte behandling med det samme.

De små sladrehankene kalles biomarkører, og legene har allerede funnet en lang rekke som kan fortelle om alt fra kreft og hjernerystelser til blodpropper i hjernen.

Forskere har nå innledet jakten på flere blodstoffer som bl.a. kan avsløre flere forskjellige krefttyper og demenssykdommer før de bryter ut for alvor.