Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

VIRUSDREPER

Et mikroskopisk protein gjemt i hudslimet til denne giftfrosken gjør kål på den svært utbredte H1-influensaen.

© Sanil George / Jessica Shartouny
Medisin - Sykdommer

Froskeslim dreper aggressiv influensa

Influensa-viruset H1 står bak hundretusenvis av årlige dødsfall, men nå har forskerne funnet et lovende virus-middel i huden til en slimete, indisk giftfrosk.

Omkring 500.000 mennesker dør hvert år av influensa.

En av de verste synderne er viruset H1, som det er vanskelig å beskytte seg mot. Årsaken er at det hele tiden muterer og endrer karakter. Det så vi bl.a. under svineinfluensaen i 2009, som tok livet av over 18.000 personer, og ikke minst spanskesyken, som førte til minst 40 millioner dødsfall i 1918 og 1919.

Nå har forskere fra Emory University i USA og Rajiv Gandhi Center for Biotechnology i India oppdaget et nytt våpen mot influensa-varianten: et virusdrepende protein fra hudslimet på en indisk giftfrosk.

– Jeg falt nesten av stolen, sier Joshy Jacob, som er professor i mikrobiologi ved Emory University.

Forsøksdyr overlever dødelig dose H1

Forskerteamet undersøkte30128-0 {"target":"_blank"}) slimet til frosken Hydrophylax bahuvistara. De lette etter små proteiner – såkalte peptider – som er kjent for å ha en bakteriedrepende effekt.

Til sin overraskelse fant de et peptid som også kunne binde seg til proteiner på overflaten av H1-viruset.

Forskerne testet straks peptidet, som har fått navnet urumin etter et gammelt indisk sverd, ved å sprøyte det opp i nesa på mus og utsette dem for en dødelig dose H1-virus. Alle musene overlevde.

Slimforskere kan bli helter

Oppdagelsen er lovende, og froske-peptider kan bli et viktig våpen mot influensa-pandemier i fremtiden.

Når dagens medisiner står maktesløse overfor muterte og resistente virus-varianter, kan peptider bli menneskehetens ess i ermet.

Det krever imidlertid at vi finner en måte å bruke peptider i mennesker uten at kroppens enzymer bryter dem ned.

Det arbeider forskerteamet med for tiden, og de forsøker å finne flere froske-peptider som kan angripe bl.a. denguefeber og zikavirus.