Shutterstock

Forskere har funnet forklaringen: Derfor blir du lettere syk når det er kaldt

Ett organ er ekstra utsatt når temperaturen faller.

Endelig har forskere et svar på hvorfor vi er mer utsatt for forkjølelse og influensa i vintermånedene.

Årsaken er fysiologisk, viser en amerikansk studie som har blitt publisert i Journal of Allergy and Clinical Immunology.

«Det har vært vanlig å tro at forkjølelses- og influensasesongen oppsto i de kjøligere månedene fordi folk er mer innendørs, der luftbårne virus har lettere for å spre seg», sier Benjamin Bleier ved Harvard-universitetet, som er en av forfatterne bak studien.

«Studien vår tyder imidlertid på en biologisk grunnårsak», fortsetter han.

En hard kamp utkjempes i nesen

Ifølge studiens resultater er det høyere risiko for luftveisinfeksjoner som influensa, forkjølelse og korona når temperaturen faller.

Årsaken finnes i nesen. For her sitter kroppens første forsvarslinje mot inntrengere som fører til sykdom.

Når forsvarslinjen i nesen fungerer optimalt, blir det frigjort en sverm av såkalte ekstracellulære vesikler som skal fange og angripe invaderende organismer.

Men når nesen blir kald, blir forsvaret mot eksterne patogener som virus og bakterier dårligere, viser studien.

Nesen er utsatt når det gjelder patogener som virus og bakterier.

I studien utsatte forskerne forsøksdeltagere for temperaturer på 4,4 grader i 15 minutter. Det resulterte i et temperaturfall på 5 grader inne i nesen.

Konsekvensen av temperaturfallet var ifølge forskerne at deltagerne fikk en dårligere immunrespons i nesen.

Antallet av såkalte ekstracellulære vesikler, som har i oppgave å forsvare nesen mot sykdommer, falt med nesten 42 prosent, og vesiklene som var der, virket dårligere.

immunforsvar granulocytter