Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Ebola in Africa
Medisin - Ebola

Vaksine mot ebola på vei

Ny forskning viser at ebolavirus binder seg til et spesielt protein på offerets celler. Nå vil forskere fjerne proteinet og dermed skape en 100 % effektiv – men ikke helt ufarlig – vaksine mot ebola.

En ny vaksine mot ebola kan være på vei. Forskere har nemlig oppdaget at ebolaviruset binder seg til et spesielt protein, kalt NPC1, for å infisere offeret. Men hvis proteinet kan settes ut av spill, kan det beskytte mot viruset.

Mus beskyttet mot ebola

NPC1-genene produserer proteinene som ebola kobler seg på. Og forsøk har vist at genmanipulerte mus som manglet begge NPC1-genene, var fullstendig immune overfor ebolainfeksjon.

Mus som bare hadde ett aktivt NPC1-gen, og derfor bare produserte halvparten så mye protein, var også godt beskyttet mot infeksjon.

Ikke uten risiko

Men det er ikke uten risiko å skille seg av med kroppens NPC1-proteiner. De sørger nemlig for å transportere kolesterol rundt i kroppen.

Mennesker som fødes uten evnen til å produsere NPC1 naturlig, lider av en alvorlig nevrogenerativ sykdom kalt Niemann-Pick, hvor kroppens celler fylles opp med kolesterol.

Likevel mener forskerne at kroppen ikke tar skade om NPC1 mangler i en kort periode. En potensiell vaksine bør derfor bare sette proteinet ut av spill mens personen tar medisinen – og dermed kun beskytte mot ebola så lenge personen er i behandling.

<em