Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

nb_u41 ebolatest
Medisin - Ebola

Gjennombrudd: Ebolakur virker

Amerikanske forskere har i et forsøk hatt suksess med å helbrede tre aper som var smittet med ebola.

Forsøket har pågått en stund, men nå viser en ny rapport i det vitenskapelige tidsskriftet Nature at amerikanske leger kan kurere ebolasyke.

Forskerne har testet legemiddelet TKM-Ebola-Guniea i et eksperiment med i alt seks aper. Halvparten mottok behandlingen, og den andre halvparten forble ubehandlet.

Etter ni dager døde de tre ikke-medisinerte apene, mens de tre andre ble helt friske.

Ebolamedisin narrer virusgener

TKM-ebola virker spesifikt mot den varianten av ebola som bærer ansvaret for utbruddet i Vest-Afrika, som siden mars 2014 har kostet over 10 000 mennesker livet.

Legemiddelet består av små biter genmateriale som ligner ebolaviruset, og som derfor kan snike seg inn i infiserte celler og nøytralisere sykdommen.

Forskerne bak medisinen vil nå sette fart i forsøk med mennesker og regner med å ha de første resultatene klare før utgangen av året.

Ebola kan bli enda farligere

Kampen for å finne våpen mot den dødelige sykdommen haster dessuten, for forskerne frykter at den skal rekke å mutere til en enda farligere utgave før en kur er klar.