Utrangerte celler sløver hjernen

Når gamle hjerneceller går av med pensjon i stedet for å dø, kan det resultere i demens og aldring. Det skadelige proteinet tau hoper seg opp og inngår i en ond spiral med andre celler.

Forskere fra Mayo Clinic i USA har funnet en årsak til demens, og kanskje også til aldring generelt.

Synderen er en type utrangerte celler i hjernen som ikke dør, men bare går «av med pensjon» – altså slutter å dele seg og utføre sine arbeidsoppgaver.

Mus med manipulert gen lever lenger

Forskerne undersøkte mus som var genmanipulert til å samle store mengder av proteinet tau, som er et viktig tegn på alzheimer, i hjernecellene.

I noen av musene la forskerne til et ekstra gen som gjorde at hjernecellene til musene sluttet å dele seg.

Musene med dette levde lenger enn de andre, og det hopet seg opp langt færre tau-proteiner i hjernen.

Bildene viser musehjerner med større (t.v.) og mindre (t.h.) opphopninger av tau-protein (rødt). Mus med mange «pensjonerte» hjerneceller har store mengder tau-protein i hjernen.