Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Medisin - Alzheimer

Ungdomseliksir skal kurere alzheimer

Forskere har oppdaget et stoff som holder rundormer, fluer og mus unge. Kanskje rommer det også kuren mot demens.

Et bestemt stoff som kalles J147, har vist seg å virke som en ren ungdomseliksir på mus. Det skrur tilbake en rekke alderstegn.

Fors­kere har nå funnet ut hvordan det virker, og vil snart prøve ut stoffet på mennesker. Forskerne håper at de med det nye middelet for eksempel kan bekjempe alzheimer, som antagelig er årsaken til 60–70 prosent av alle tilfeller av demens.

Alzheimer bryter ned hjernen litt etter litt. Her ser vi en frisk hjerne (til venstre) sammenlignet med en som har framskreden alzheimer (til høyre).

© University of Queensland

Fjerner giftstoffer fra cellene

J147 er et syntetisk stoff som ble utviklet i 2011 av en forskergruppe under ledelse av Dave Schubert ved Salk Institute i USA.

Den samme fors­kergruppen har nå kartlagt hvordan stoffet påvirker cellene. Det er i cellenes kraftverk, mitokondriene, at J147 går til aksjon.

Mer presist binder stoffet seg til et protein som kalles ATP-syntase, som er helt sentralt i cellens energiproduksjon.

J147 påvirker aktiviteten til ATP-syntase på en måte som gjør at det hoper seg opp mindre av en rekke giftstoffer som forskerne vet finnes i ald­rende nerveceller. Resultatet er celler som virker mye yngre enn de er.

Holder rundormer og fluer unge

Tidligere eksperimenter har vist at J147 kan motvirke alderstegn hos rundormer og fluer, og det samme har vist seg i forsøk med mus med alzheimer.

Mus med alzheimer

© Salk Institute

Behandlet mus

© Salk Institute

Stoffet får ikke bare musene til å se yngre og sunnere ut, det forsterker også evnen til å danne nye hjerneceller og får dem til å huske bedre – de blir for eksempel flinkere til å huske den raskeste veien gjennom en labyrint.

De nye resultatene har overbevist forskerne om at J147 kan bli et viktig middel mot alzheimer hos mennesker, og det kan kanskje også motvirke andre lidelser der alder spiller inn, som for eksempel parkinson og slag.