Nytt materiale endrer stråling

Grafen er et supersterkt materiale som kan sende ut stråling med veldig høy frekvens. Det kan blant annet gjøre elektronikken din mye raskere i framtiden.

Juniks/HZDR

Materialet grafen er 200 ganger sterkere enn stål. Nå viser nye studier at det ekstremt sterke og lette materialet har enda en overraskende egenskap.

Når grafen blir truffet av gigahertzfrekvenser (rødt), sender det ut stråling i terahertz-området (blått, grønt og gult).

Strålingen får altså en mye høyere frekvens, og derfor kan bølgene pakke informasjon opptil 1000 ganger tettere. Det kan gjøre framtidens elektronikk superrask.

4 raske om supermaterialet grafen:

• Andre Geim og Konstantin Novoselov fikk nobelprisen i fysikk for å ha oppdaget grafen.

Russere oppdaget grafen med tape

Grafen ble oppdaget da to russiske fysikere eksperimenterte med å rive flak av grafitt ved hjelp av tape. Grafitt består av flere lag av karbon – grafen bare av et enkelt lag – og plutselig hadde russerne oppdaget det tynneste materialet som finnes. Grafen har senere vist seg å være en fremragende elektrisk leder, som forventes å kunne brukes i for eksempel flatskjermer.

• Det mørke håret på bildet er grafenfarget. Hårfargen med grafen legger seg utenpå hårstrået.

Grafen gir bedre hårfarge

De fleste hårfarger skader håret. De trenger inn i hårstråene og gjør dem svakere og mer mottakelige overfor statisk elektrisitet. Amerikanske forskere har oppdaget at hårfarge basert på grafen er mer skånsom, siden det legger seg utenpå hårstråene. Det er også vannavvisende og varer derfor lenger.

• En ny laserteknikk med grafen kan sette mønstre på matvarer som toastbrød.

Ny teknikk risser grafenmønstre i maten

En ny laserteknikk påfører mønstre av grafen på matvarer. Laseren forvandler karbon som allerede finnes i materialet til et tynt lag av grafen, som for eksempel kan inneholde informasjon om innhold og utløpsdato. Teknologien kan også skape elektriske kretser, for eksempel i sensorer som sporer bakterier.

• 3D-modellen av grafen er lett nok til å balansere på en blomst.

Grafen går fra to til tre dimensjoner

Hittil har grafen bare eksistert i en 2D-gitterstruktur, som er ett atom tykt. Nå har forskere klart å skape 3D-grafen som beholder styrkene sine ved å printe materialet i lag skilt av porer med luft. Strukturen gir et veldig lett og sterkt materiale, som for eksempel kan brukes i biler, fly og batterier.