Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Sannheten om resistens

Når en bakterieinfeksjon blir motstandsdyktig mot antibiotika, snakker legene om resistens. Det gjør sykdommer vanskeligere å behandle og øker risikoen for at lungebetennelser, fødsler og småskrammer plutselig blir dødelige.

«Vi går snart tom for antibiotika» - Delvist sant

Legemiddelindustrien har problemer med å utvikle nye preparater like raskt som bakteriene utvikler resistens. Akkurat nå er det bakteriene som ligger best an.

Før 1950-tallet kunne selv små rifter i huden være dødelige hvis de medførte infeksjon. Siden den gang har bare penicillin reddet over 200 millioner liv, men i mellomtiden har bakteriene blitt mindre og mindre mottakelige overfor behandlingen.

Fenomenet kalles resistens og oppstår ved at bakterien utvikler evnen til å pumpe antibiotika ut gjennom celleveggen eller danner enzymer som bryter ned legemidlene.

Bakterier tåler antibiotika

I de siste 50 årene har bare tre helt nye klasser av antibiotika blitt oppdaget.

I samme periode har noen bakterier utviklet resistens mot alle preparatene som legene har i sitt arsenal – bortsett fra den aller nyeste, odilorhabdin, som fortsatt ikke er i salg. Derfor snakker legene om en ny medisinsk middelalder, der infeksjoner løper løpsk og ikke kan behandles.

Forskerne mener at jakten på nye legemidler må prioriteres over hele verden, for eksempel i regi av FN, og en finnerlønn på flere hundre milliarder kroner bør anspore legemiddelfirmaene til innsats.

“Resistens er ikke et problem i Europa” - Feil

Antibiotikaresistens er et like stort problem i EU som influensa, tuberkulose og hiv/aids til sammen. EUs helseorganisasjon, ECDC, anslår at 672 000 europeere blir rammet av infeksjoner med multiresistente bakterier hvert år.

© shutterstock

Antallet europeere som årlig dør på grunn av multiresistente infeksjoner, er 33.000.

“Det er bare bakterier som blir resistente” - Feil

En av de mest smittsomme multi­resistente organismene på kloden er ikke en bakterie, men en gjærsopp.

Candida auris ble første gang oppdaget i 2009, i øret på en japansk kvinne. Candida auris tåler tradisjonelle soppmidler, og i 20 prosent av tilfellene også de mest avanserte preparatene legene har.

© shutterstock

Legen Tom Chiller, som leder soppforskningsenheten ved amerikanske Center for Disease Control and Prevention, mener Candida auris er «mer smittsom enn ebola».

Forskerne åpner nye fronter

Medisinske forskere på høytrykk for å utvikle nye behandlingsformer som kan avlaste antibiotikaen.