© Flaticon
Medisin

Ny elektronisk pille overvåker tarmgass

Sensorer i en pille snuser opp sammensetningen av gasser i magen og avslører om viktige fordøyelsesbakterier har gode arbeidsbetingelser.

En ny elektronisk pille er nettopp testet på mennesker og kan gi viktig kunnskap om fordøyelsen, slik at vi kan skru sammen en perfekt individuell kostholdsplan.

Australske forskere fra RMIT University i Melbourne har utviklet pillen, som er 2,6 centimeter lang og inneholder termometer, batterier, en sender og sensorer for hydrogen, oksygen og CO.

Mens pillen reiser gjennom fordøyelsessystemet, sender den kontinuerlig informasjon om tarmluftas innhold av de tre gassene, og det gir et bilde av hvor godt bakteriene i tarmen trives.

Høy- og lavfiberdiett

Forskerne har blant annet undersøkt gassnivåene to ganger hos en forsøksperson som første gang gikk på en høyfiberdiett og andre gang på en lavfiberdiett.

Høyfiberdietten ga personen vondt i magen, og pillen kunne melde om at det de første fire timene i tykktarmen var høye oksygennivåer. Det har kanskje skapt dårlige forhold for de an­aerobe bakteriene, som trives best uten oksygen og er viktige for fordøyelsen fordi de omdanner matrester til fettsyrer som kan tas opp i kroppen.

Lavfiberdietten ga også problemer. I tykktarmen målte pillen altfor lave hydrogennivåer, noe som tyder på at bakterienes arbeid hadde gått i stå.

Pillen kan altså finne forklaringer på hva som er galt når vi har problemer med fordøyelsen. Fors­kerne regner med at det i framtiden blir vanlig at vi ved en rutinekontroll hos legen blir bedt om å ta en elektronisk pille.

Går på oppdagelsesferd i 0,5 meter i timen

Det går omkring 20 timer fra pillen svelges til den kommer ut igjen. De første timene er den i magesekken, og deretter reiser den gjennom 8 meter tarm på 15,5 timer.