Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

HJERTEGRØNNSAK

Spinatbladets nettverk av kar kan bringe oksygen og næring til kunstig dyrket hjertevev.

© ORCESTER POLYTECHNIC INSTITUTE
Medisin - Medisinsk teknologi

Spinat blir til hjertevev

Grønnsaker er bra for kroppen – også for hjertet. Forskere har omdannet et spinatblad til et minihjerte med fungerende hjerteceller.

Spinatblader er ideelle til produksjon av hjertevev. Det kan forskere fra Worcester Polytechnic Institute i USA konstatere etter at de har dyrket fungerende hjerteceller i blader fra et lokalt grønnsaksmarked.

Forskerne sprøytet et slags vaskemiddel inn i spinatbladet, noe som vasket ut plantecellene.

De sto igjen med et skjelett – komplett med det hårfine nettverket av kar som normalt forsyner cellene i bladet med vann og næringsstoffer, og som har samme struktur som blodkar.

Spinatskjelett erstatter hjertet

Forskerne dyrket deretter levende hjertemuskelceller fra mennesker i bladets kar-system, og bladet ble dermed forvandlet til en miniutgave av et bankende hjerte med fungerende blodkar.

Hjertevev til behandling av et skadet hjerte er veldig vanskelig å produsere i laboratoriet på grunn av det komplekse nettverket av blodkar. Den nye metoden som er basert på spinat, gjør det mer realistisk å kunne lage hjertevev til pasienter.