Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Spray vaccine og virus

Ny spray vaksinerer mot kreft og korona

Forskere har skapt en sprayvaksine som tar en snarvei inn i lungene. Her forebygger og bekjemper den både virus og kreftsvulster – helt uten nåler.

I framtiden kan en smertefri nesespray beskytte deg mot en rekke alvorlige sykdommer.

Det viser ny forskning fra Massachusetts Institute of Technology (MIT).

Et helt vanlig protein gir vaksinen haik til lungenes slimhinner, der den beskytter bedre mot luftveisinfeksjoner – og kanskje kreft – enn sprøyter gjør.

Etter gode resultater på forsøksmus står de amerikanske forskerne på terskelen til et gjennombrudd for sprayvaksiner. Neste skritt er tester på mennesker.

Ufarlig protein leverer beskyttelse

Sykdommer som lungekreft og virusinfeksjoner angriper normalt lungene og luftveiene. Derfor mener eksperter at en vaksine som virker rett på lungenes slimhinner, vil beskytte bedre mot for eksempel koronavirus enn innsprøytinger i blodet.

Ung kvinde bruger næse-vaccine

I framtiden kan vaksinen mot virusinfeksjoner som korona kanskje være en nesespray.