Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Magnetisk orm fjerner blodpropp i hjernen

En ny robot kan krype inn i områder av hjernen legene ikke kan nå. Målet er å fjerne blodpropper som ellers ville være livstruende.

Yoonho Kim et al./MIT

En blodpropp i hjernen kan føre til alvorlige hjerneskader og være dødelig hvis den ikke behandles raskt. Studier viser at når blodproppen fjernes innen 90 minutter, bedres pasientens overlevelsessjanser dramatisk.

Men det er en vanskelig prosess som krever at kirurgen fører et kateter gjennom blodårene. Dermed kan legen sprøyte inn oppløsende medisiner til stedet eller fjerne blodproppen direkte ved å trekke den ut.

Nå får kirurgen snart et nytt redskap. Robotingeniører ved Massachusetts Institute of Technology i USA har utviklet en «robotorm» som kan nå inn i vanskelig tilgjengelige blodårer i hjernen.

Ved hjelp av magnetisme styrer forskerne ormen gjennom hjernemodellen.

Mikrolege kan minske risikoen for hjerneskade

Ormen føres inn gjennom årene omtrent som et kateter, men kan styres utenfra ved hjelp av magneter, slik at den ikke støter inn i åreveggene og framkaller hjerneblødninger.

Robotormen er bare 0,6 millimeter i diameter og består av en kjerne av nikkel og titan som gjør at den svinger tilbake til utgangsposisjonen når den ikke er under påvirkning av magneter.

Utenom kjernen ligger et lag gummi som er blandet med magnetiske partikler. Ytterst er ormen dekket med en såkalt hydrogele som får den til å gli gjennom blodårene.

Robotormer styres av magnetisme

Med magnetisk påvirkning utenfra kan leger styre en kunstig orm rundt i snevre blodårer i hjernen. Det gjør at ormen ikke støter inn i åreveggene og framkaller hjerneblødninger.

Forskerne har foreløpig testet robotormen i en modell av en hjerne der blodårene er laget av glass. Neste skritt er å teste den på hjerner tatt ut av døde mennesker.

Forskerne mener den magnetiske styringen åpner muligheter for at kirurger i framtiden kan behandle pasienter på avstand, slik at inngrepet kan skje enda raskere, og risikoen for varige hjerneskader dermed blir mindre.