Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

psykedeliske sopper

Magiske sopper kan være kuren mot alvorlig depresjon

Forskere har lenge vært interessert i det psykedeliske soppstoffet psilocybin, ettersom det kan endre hjerneaktivitet og virke dempende på ulike sinnslidelser. Nå viser ny studie hvor effektiv psilocybin er mot klinisk depresjon.

De psykedeliske stoffene som blant annet finnes LSD og sopp, har i flere tiår hatt legenes oppmerksomhet. De spesielle stoffene kan nemlig påvirke bevisstheten vår, og tidligere medisinske forsøk har vist at særlig stoffet psilocybin kan virke dempende på en rekke sinnslidelser som for eksempel angst og alvorlig depresjon.

Nå viser en mindre klinisk studie fra Johns Hopkins University i USA hvor stor den effekten er. I studien fikk 24 personer med klinisk depresjon behandling med psilocybin, og resultatet var over all forventning:

• Fire uker inne i behandlingen opplevde 71 prosent en halvering av symptomene
  • En måned etter behandlingen opplevde 50 prosent fortsatt bedring
  • Psilocybin ga færre bivirkninger enn antidepressive medisiner og bedøvende medisiner. Enkelte personer opplevde moderat hodepine og såkalte «emosjonelle øyeblikk», men ingen situasjoner som kunne anses som farlige.

Forskerne har fulgt forsøkspersonene i et år og vil snart offentliggjøre hvilken effekt psilocybin har hatt på lang sikt.

Psilocybin endrer sanserne

Psilocybin er effektivt fordi det endrer hjerneaktivitet.

Når psilocybin trenger inn i hjernen, faller blodgjennomstrømningen i deler av pannelappen, mellomhjernen og i thalamus, som sender sanseinformasjon til hjernebarken.

Hjerneområder – thalamus, mellomhjernen og pannelappene

Thalamus og hypothalamus er en del av mellomhjernen (t.v.), mens pannelappene sitter på hver sin side av hodet (t.h.)