Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Genterapi skal gjøre kroppsfett sunt

Et enkelt gen i fettcellene våre kan bli målet for en ny behandling av overvekt. Ved å fjerne genet kan forskerne forvandle cellene, slik at de forbrenner energi i stedet for å lagre den.

Nye forsøk med mus viser at det er mulig å behandle overvekt ved å endre fettcellene i kroppen.

Forskere fra University of Massachusetts i USA oppnådde resultatet ved hjelp av den såkalte CRISPR-teknikken, som kan klippe bestemte gener ut av cellenes arvemateriale.

Brunt fett brenner av energi

Fett finnes i to varianter i kroppen, såkalt hvitt og brunt fett. I det hvite fettet fungerer cellene som passiv lagring av energi, mens de brune fettcellene aktivt setter gang i forbrenningen, slik at kroppen omsetter fettet til varme.

© Ken Ikeda Madsen & Shutterstock

Ett gen forvandler fettet

En ny behandling vil snart kunne endre usunt hvitt fett til brunt fett ved å sette et enkelt gen ut av spill.

• Hvite fettceller tas ut

Leger tar ut vanlige hvite fettceller av kroppen hos den overvektige. Et gram celler er nok.

• Et gen fjernes fra kjernen

Ved hjelp av den såkalte CRISPR-teknikken klippes genet NRIP1 ut av cellene, slik at de forvandles til brune fettceller.

• Brune celler settes inn

Når de brune fettcellene settes inn i kroppen, omsetter de fett til varme, slik at den overvektige går ned i vekt.

Spedbarn har mange brune fettceller, slik at de raskt kan varme opp kroppen, men mengden svinner inn når vi blir eldre.

Det kan den nye teknikken snu opp ned på. Forskerne tok ut hvite fettceller fra mennesker og klippet et gen ved navn NRIP1 ut av dem.

Forvandlede celler tåler fett

Uten genet utviklet cellene seg til brune fettceller som forskerne deretter sprøytet inn i forsøksmus. Forskerne satte nå musene på et fettrikt kosthold for å se effekten. Andre mus fikk samme behandling, men bare med vanlige hvite fettceller.

Resultatene viste at musene med det brune fettet bare la på seg halvparten så mye på i vekt som musene med det hvite fettet.

Forvandling av hvitt fett til brunt gir ikke bare vekttap, men også en sunnere lever. Det viser forsøk med mus. Med behandlingen tålte de et fettrikt kosthold og bevarte leverens naturlige størrelse og farge (innsatt nederst). Mus som spiste fet mat, men ikke fikk behandlingen, fikk forstørrede og bleke levere (innsatt øverst).