Genterapi skal gi blinde synet tilbake

Øyensykdommen grønn stær ødelegger synsnerven som forbinder øyet med hjernens synssenter, men et protein kan reparere skadene, viser nye forsøk. Det gir håp om å gi blinde synet tilbake.

Forskere fra University of Cambridge har vist at det er mulig å gjenoppbygge synsnerver som har blitt ødelagt.

I museforsøk har de ved hjelp av genterapi aktivert det genet som står for å produsere proteinet protrudin. Det er både involvert i oppbygningen av nervecellers dendritter, som mottar signaler fra øyets synsceller, og i oppbygningen av de såkalte aksonene, som sender signalene videre.

Øyet og synssenteret mister kontakten

Aksonene løper hele veien fra øyets netthinne gjennom synsnerven til hjernens synssenter, som er plassert bakerst i hjernen.

Slik reparerer forskerne synsnerven

Grønn stær er en av de vanligste årsakene til blindhet hos eldre. Sykdommen skyldes at aksonene blir skadet, og når det først har skjedd, regenereres de ikke fordi proteinet ikke er til stede i utvokste aksoner.

Men ved å stimulere nervecellene til en overproduksjon av proteinet klarte forskerne å få aksonene til å vokse som om nervecellene var helt unge.

Teknologien virker på levende mus

Forskerne dyrket først nervecellene i petriskåler og skar over aksonene med laser. Deretter stimulerte de produksjonen av protrudin, noe som fikk aksonene til å vokse ut igjen.