Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Forskere vil lage barn av blodceller

Japanske forskere har laget primitive eggceller av blodceller. Gjennombruddet kan hjelpe barnløse i framtiden, men skaper også mange etiske spørsmål.

Japanske forskere har forvandlet blodceller til primitive forstadier av eggceller. Gjennombruddet åpner helt nye muligheter for kvinner som ikke kan få barn med den naturlige metoden.

Forskergruppen fra Universitetet i Kyoto tok ut først en kvinnes blodceller og gjorde dem om til stamceller som både kan dele seg mange ganger og utvikle seg til stort sett alle de ulike celletypene i kroppen.

Japanske forskere har fått en blodcelle til å utvikle seg til forstadiet til en eggcelle. På billedet ses forstadiet til en eggcelle.

© Chika Yamashiro et al.

Deretter ble stamcellene plassert i en skål med celler fra eggstokkene til mus.

I dette miljøet ble stamcellene påvirket til å utvikle seg i retning av eggceller, og det innebar at de i løpet av fire måneder hadde blitt til såkalte oogoniceller – et primitivt forstadium til eggcellen som normalt utvikles hos hunner allerede mens de er i fosterstadiet.

Mor og far kan bli samme person

Det er fortsatt et stykke fram til å danne modne eggceller som kan befruktes, men forskerne mener at det bare er et spørsmål om tid før de vil klare å få det til.

Andre forsøk har vist at det antagelig også vil bli mulig å skape sædceller med lignende teknikker i framtiden, og det innebærer at barnløse par vil kunne få biologiske barn selv om de verken kan produsere fungerende egg eller sædceller selv.

Teknikkene reiser imidlertid også en rekke etiske spørsmål. For eksempel kan det bli mulig for én person både å bli biologisk mor og far til sitt eget barn, og den naturlige aldersgrensen for å få barn vil kanskje også forsvinne.