Forskere behandler diabetes helt uten medisiner

En behandling av diabetes helt uten sprøyter, piller og blodsukker-målinger. Det kan bli framtiden takket være et nytt banebrytende forsøk.

De siste 30 årene er antallet diabetikere i verden nesten firedoblet. Og hvert år mister minst 1,5 millioner mennesker livet til den vanlige sykdommen.

Brorparten av diabetikerne har type 2-diabetes, som i dag behandles med en blanding av livsstilsendringer, piller og daglige innsprøytinger.

Men nå har et team av forskere utført et nytt forsøk som kan bane vei for at vi en dag kan nedkjempe den alvorlige folkesykdommen – helt uten medisin.

Forskere bombarderer ett punkt i leveren

Type 2-diabetes er en sykdom der innholdet av sukker, såkalt glukose, i blodet er for høyt.

Årsaken kan enten være at cellene i kroppen har blitt mindre følsomme overfor det livsviktige hormonet insulin, eller at bukspyttkjertelen ikke lenger produserer nok av hormonet.

VIDEO: FORSTÅ TYPE 2-DIABETES HER

I det nye forsøket klarte forskerne å forebygge og senke høyt blodsukker hos griser, mus og rotter med diabetes ved å skyte små, konsentrerte impulser av ultralyd i retning av en samling av nerver i leveren.

Impulsene ble rettet mot en liten sprekk på undersiden av leveren som kalles porta hepatis. Her sitter en bunt av nerver som blant annet sender informasjon til hjernen om hvor mye sukker og andre næringsstoffer som er i blodet, slik at hjernen kan balansere det.

Og den koblingen mellom lever og hjerne klarte altså forskerne å aktivere ved hjelp av daglige doser av ultralyd.

Tre minutters behandling om dagen er nok

Ifølge studien var bare tre minutters behandling om nok dagen til å senke blodsukkeret til et normalt nivå hos de syke dyrene.

Neste skritt er å avklare om teknologien kan overføres til mennesker.

Og forskerne er allerede i full gang med de første innledende forsøkene. Men selv om suksessen fortsetter, gjemmer det seg fortsatt én stor utfordring der fremme før metoden kan tas i bruk i stor skala:

Det utstyret forskerne bruker til å skyte ultralyd inn i leveren med, krever nemlig utdannede teknikere.

Ifølge forskerne har vi allerede teknologien til å forenkle systemene slik at behandlingen kan utføres av pasientene selv. Men selve utstyret må utvikles før vi kan kvitte oss med blodsukker-tester, sprøyter og medisiner.