Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Dyrkede celler sender ut hjernebølger

Forskere modnet stamceller til ulike typer av nerveceller som fikk organisere seg i en tredimensjonal struktur, og dermed oppstod små, kunstige minihjerner. Allerede etter to måneder kunne forskerne måle hjernebølger, og etter ni måneder så bølgene ut som de et nyfødt barn sender ut.

For første gang har forskere klart å ta opp hjernebølger fra nerveceller de selv har dyrket. Bølgene minner om de hjernebølger som kan man se hos for tidlig fødte barn.

En forskergruppe ved University of California i USA skapte såkalte minihjerner eller organoider ut fra stamceller som de modnet til ulike typer nerveceller. Cellene fikk organisere seg i tredimensjonale strukturer og utviklet seg gjennom ti måneder til en størrelse på en halv centimeter.

Etter bare to måneder kunne forskerne måle hjernebølger fra organoidene, altså de elektriske utladningene som oppstår når celler sender signaler til hverandre.

Såkalte minihjerner dyrket i laboratoriet sender ut samme bølger som hos et nyfødt barn.