Shutterstock
Sædceller

Helt ny metode blokkerer sæd uten hormoner og bivirkninger

Ny seiglivet gelé bremset en milliard sædceller i livmorhalsen på sauer. Nå håper forskere at metoden kan bli et alternativ til prevensjon basert på hormoner, som har flere bivirkninger.

En helt ny tilnærming til å forhindre graviditet som er basert på helt naturlige ingredienser, kan kanskje se dagens lys.

Det er i hvert fall konklusjonen i en studie utgitt av forskere ved Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm som har klart å forsterke slim-barrieren i livmorhalsen på en rekke sauer ved hjelp av en helt spesiell gelé.

Dermed håper de at metoden kan bli et lovende alternativ til sæddrepende kremer og hormonpreparater som for eksempel p-piller, som har en rekke bivirkninger.

Styrker den naturlige slim-barrieren

Geleen i studien inneholder et naturlig stoff som kalles kitosan, og som utvinnes av sopp eller krabbeskall.

Stoffet binder seg til bestemte proteiner som skilles ut i det smørende slimet i livmorhalsen.

Bindingen mellom kitosan og proteinene i livmorhalsen gjør den naturlige slim-barrieren tykkere, slik at det hindrer at sædcellene trenger inn i egglederne der befruktningen skjer.

Dermed kaprer forskerne prosessen som foregår i den 2–3 centimeter lange livmorhalsen, der bare en liten prosentdel av sædcellene får slippe gjennom den klebrige substansen.

Sædceller gjennomfører 72 timers ekstremløp

Når mannen får utløsning, blir to hundre millioner sædceller sendt ut på verdens hardeste svømmetur. De har bare to–tre dager på turen, og den må skje samtidig med at egget modnes. Vanligvis er det bare én av sædcellene som kommer i mål.

claus lunau & DENNIS KUNKEL/Spl

Skjeden angriper – to hundre millioner sædceller

Sædcellene sprøytes inn i skjeden, der det sure miljøet bekjemper bakterier, men også er ugjestmildt for sædceller. Pisking med halen og sammentrekninger i skjeden fører de sterkeste sædcellene videre.

claus lunau & DENNIS KUNKEL/Spl

Livmorhalsen sperrer – én million sædceller

Mer enn 99 prosent av sædcellene fanges i slimet i den 2–3 centimeter lange livmorhalsen. Men for dem som er sterke nok til å frigjøre seg, viser de lange slimmolekylene vei mot livmoren.

claus lunau & DENNIS KUNKEL/Spl

Livmoren er en skillevei – hundre tusen sædceller

I livmoren må sædcellene velge hvilken eggleder de vil svømme mot – bare den ene har et modent egg. Rytmiske bevegelser på den siden der egget er, hjelper dem på rett vei.

Egglederinngangen lukkes – hundre sædceller

For å komme inn i egglederen må sædcellene gjennom en åpning som er så smal at det nesten bare er plass til en om gangen. Bare de som har den mest optimale svømmestilen, slipper igjennom.

claus lunau & DENNIS KUNKEL/Spl

Egglederen modner sæden – tre sædceller

Sædcellene fester seg i egglederveggen, der de modnes. Når egget frigjøres, svømmer de mot det. De ledes på vei av stigende temperaturer og bestemte luktstoffer som egget skiller ut.

Egget forsegles – én sædcelle

Når den første sædcellen kommer fram til egget, skiller den ut enzymer som oppløser membranen til egget. Så snart som den får hodet innenfor, forsegles egget slik at andre sædceller ikke slipper inn.

Bare to trengte igjennom

I det svenske forsøket brukte forskerne en sprøyteapplikator til å sette inn geleen i skjeden på åtte hunnsauer med eggløsning. En time etter inseminerte de sauene med en milliard sædceller.

De kunne se hvordan geleen skapte en effektiv mur der svømmerne bare klarte å trenge gjennom livmorhalsen hos en av åtte sauer. Og her var det altså bare to av én milliard sædceller som kom gjennom.

Forskerne konstaterte dessuten at middelet ikke skapte inflammasjon i skjedeveggene, noe som er et problem med andre ikke-hormonelle prevensjonsmidler.

Neste skritt er nå å undersøke om slim-muren også holder tett under samleie – og til slutt skal metoden prøves ut på mennesker.