© National Institutes of Health (NIH) / Creative Commons
Medisin

Hår på hjernecellene avgjør vekten din

Små hårlignende tråder, cilier, på nervecellene hjelper oss med å regulere appetitten.

Hjerneforskere har lenge kjent til noen små, hårlignende utvekster på nervecellene, såkalte cilier. Hva de egentlig gjør, har imidlertid vært en gåte.

Nå kaster en ny studie lys over mysteriet. Forskere fra University of California i USA har eksperimentert med nerveceller i petriskåler, og de mener at de små utvekstene har forbindelse til et protein som styrer fedme.

Kan føre til alvorlig overvekt

Proteinet heter MC4R, og tidligere studier har vist at mutasjoner i det genet som koder for proteinet, kan føre til alvorlig overvekt.

Proteinet finnes i cilier på nerveceller som kontrollerer appetitten vår, men de muterte utgavene av proteinet kan ikke nå ut i de små hårene.

I ciliene arbeider MC4R sammen med et annet protein, ADCY3, som også har betydning for appetitten vår. Når forskerne forhindret at de to proteinene møttes, ble forsøksmusene overvektige.