Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Glemt bakterie kan redde millioner av liv

En hittil ukjent jordbakterie funnet i Nord-Irland kan bli forskernes nye våpen i kampen mot fire av de farligste typene multiresistente bakterier.

Multiresistente bakterier er en av de største truslene mot menneskers helse i framtiden, og beregninger viser at de bare i Europa vil koste 1,3 millioner mennesker livet fram til 2050.

Nå får fors­kerne hjelp fra uventet hold i kampen mot de farlige mikroorganismene. En internasjonal forskergruppe har funnet en ukjent bakterietype i bakken i det nordlige Irland. Den nye bakterien kan bekjempe multiresistente bakterier.

Ble brukt som medisin i oldtiden

Forskerne var inspirert av lokale overleveringer som beskriver hvordan keltiske prester i antikken behandlet ulike lidelser ved å presse jord pakket inn i bomull mot skader – uansett om det var tannverk eller infeksjoner.

Forskerne undersøkte flere jordtyper fra området, både sur myrjord og basisk jord fra gressarealer, og i den basiske jorden fant de en interessante bakterie. De gjorde flere ulike forsøk i laboratoriet, og det viste seg at den kunne sørge for at flere multiresistente arter sluttet å formere seg.