Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Giftsvamper og gensakser dreper dødsbakterier

De klassiske formene for antibiotika vil snart mis­te all virkning, så det er akutt behov for å tenke i helt nye baner hvis ikke medisinens verden skal bli sendt tilbake til middelalderen.

TEK Image/Getty Images

Verden over utvikler forskere nå nye former for antibiotika som bakteriene umulig kan gjøre seg resistente overfor. Her er de 3 mest lovende.

1: Bakterier bekjempes med bakterier

Bdellovibrio bacteriovorus lever av å infiltrere og spise andre bakterier.

© Alfred Pasieka/Photolibrary/Getty Images

Den amerikanske hæren har funnet fram til rovbakterien Bdellovibrio bacteriovorus, som lever av å infiltrere og spise andre bakterier innenfra – også de multiresistente.

Det er veldig vanskelig å utvikle resistens mot slike angrep, for det krever mer enn en enkelt heldig mutsjion for å danne en effektiv forsvarsmekanisme.

2: Nanosvamp suger til seg gift