Menneskelige hudceller i mikroskopet

Forskere gjør menneskelige hudceller 30 år yngre

En spesiell cocktail kan skru tiden hele 30 år tilbake i menneskelige hudceller. Det viser en ny studie der forskerne også klarte å få i gang kollagen-produksjonen og sårhelingen i de eldre cellene.

Huden din er under kontinuerlig endring.

Allerede fra du fyller 18 år, begynner en langsom aldringsprosess der cellene dine gradvis produserer mindre av proteinene kollagen og elastin. Og det gjør huden din mer slapp og rynkete.

Men nå har forskere fra Barbraham Institute i Cambridge funnet en metode som kan slette 30 års aldring fra hudcellene våre og kanskje til og med endre måten vi behandler alvorlige sår på i framtiden.

Kjent cocktail skrur tiden tilbake

I den nye studien brukte forskerne en spesiell protein-cocktail kjent som Yamanaka-faktorene.

Den ble første gang oppdaget av den japanske stamcelleforskeren og nobelprisvinneren Shinya Yamanaka i 2007.

Han viste at en gruppe på i alt fire ulike proteiner kan brukes til å forvandle voksne hudceller til umodne og uspesialiserte celler – såkalte stamceller.

Vi har nylig skrevet om hvordan Yamanaka-proteinene har rullet tilbake alderstegn i flere organer i mus. LES HISTORIEN HER!

Shinya Yamanaka

I 2012 fikk den japanske stamcelleforskeren Shinya Yamanaka fra Kyoto University Nobelprisen i medisin for å ha oppdaget at modne hudceller kan reprogrammeres til såkalte stamceller ved hjelp av fire ulike proteiner.

© Wikimedia Commons

Forvandlingen fra hudcelle til stamcelle tar omkring 50 dager. Men med Yamanakas metode mister cellene også sin opprinnelige funksjon – de slutter altså med å oppføre seg som hudceller.

Og det er et problem hvis vi vil bruke den spesielle cocktailen til å behandle mennesker.

Bare 13 dager var nok

I det nye forsøket knakk forskerne koden for hvordan de kunne bruke Yamanaka-faktorene til å rulle tilbake hudens aldring uten at cellene mister sin opprinnelige funksjon.

Forskerne samlet inn hudceller fra tre ulike forsøkspersoner på omkring 50 år. Deretter utsatte de cellene for protein-cocktailen i 13 dager før de fjernet proteinene og lot cellene vokse videre alene.

Mikroskopi af en koloni af menneskeceller

Stamceller er en egen gruppe celler som er umodne og derfor kan gjøre seg om til hvilken som helst av de 200–300 spesialiserte cellene i kroppen vår, for eksempel hudceller. På bildet ser vi et mikroskopbilde av såkalte pluripotente stamceller.

© Wikimedia Commons

Stamceller er forvandlingens mestre

Stamceller er en spesiell gruppe av celler som er umodne og derfor kan utvikle seg til hvilken som helst av de 200–300 spesialiserte cellene i kroppen vår, for eksempel hudceller. På bildet ser vi en mikroskopi av såkalt pluripotente stamceller.
Den røde delen av bildet viser den ene av de fire proteinene kjent som Yamanaka-faktorene.

Da forskerne senere målte ulike kjemiske markører i cellenes DNA, oppdaget de at de ut som de hudcellene til personer som var 30 år yngre enn forsøksdeltakerne.

Cellene oppførte seg også som om de var yngre: De produserte for eksempel langt mer av det bindevevsoppbyggende kollagenet. Og da forskerne plasserte dem på et kunstig sår i laboratoriet, lappet de åpningen mye raskere enn de gamle cellene.

Forskerne håper at oppdagelsen kan sette i gang en helt ny behandling av for eksempel brannsår. En av fordelene vil være at cellene ikke blir frastøtt av pasientenes kropp siden det de nettopp er derfra.