Migræne top

Dette kostholdet kutter migrene

Nesten en milliard mennesker lider av migrene på verdensplan. Men nå kan de dunkende anfallene tilhøre fortiden. Forskere har oppdaget at et kosthold med et lavt innhold av karbohydrater kan redusere antallet markant.

Alle som har vært rammet av voldsomme migreneanfall, vet hvor lammende og smertefullt det kan være.

Men nå er det gode nyheter i sikte.

En gruppe forskere fra Italia har nemlig oppdaget at et bestemt kosthold kan senke antallet anfall markant.

Resultater etter en måned

Igjennom seks måneder satte forskerne omkring 100 migrenerammede kvinner, med et ønske om å gå ned i vekt, på en diett med lite karbohydrater og lite fett – en såkalt lavkalori ketogen-diett (VLCKD).

Og allerede etter en måned kunne forskerne se at det ble færre migreneanfall: fra 5,11 til 0,91 dager med migrene per måned. Anfallene ble også kortere.

Tvinger kroppen til å produsere keton

Ved å kutte ned på karbohydratene tvinger kostholdet kroppen til å produsere såkalte keton-stoffer som energikilde i stedet for glukose, som er mye vanskeligere for kroppen å arbeide med.

Og det kan være forklaringen på det slående resultatet, mener forskningsleder Cherubino di Lorenzo fra Sapienza-universitetet i Roma.

– Hypotesen vår er at kombinasjonen av ketonstoffer og en endret glukose-reaksjon fører til den fremdragende effekten vi har observert i våre pasienter, sier han til Researchgate.