Soppkur

I fremtiden kan stoffer fra bakterier i yoghurt kurere en irriterende, kløende soppeinfeksjon.

© Thomas Arnoldi
Medisin

Den beste soppkuren står i kjøleskapet

Kuren for en soppinfeksjon finnes kanskje allerede i kjøleskapet ditt. Forskere har oppdaget at vanlig bakegjær og melkesyrebakterier i yoghurt skiller ut stoffer som motvirker soppens angrep på kroppen.

Kroppen din er full av sopp.

Celler av slekten Candida lever i munnhulen hos om lag halvparten av alle mennesker, hver femte kvinne har sopp i skjeden, og de bor på huden og i tarmene hos de aller fleste.

Normalt skaper de ikke problemer. De ligger på huden og slimhinnen, der de lever av å spise sukkerholdige avfallsstoffer i fredelig samspill med andre mikroorganismer.

En liten endring i miljøet kan imidlertid plutselig forvandle dem til en aggressiv invasjonshær som går til angrep på kroppen og starter en infeksjon.

Men nå har forskere oppdaget en ny soppkur som har ligget rett foran nesa vår i alle år. I kjøleskapet.

Stoffer går til motangrep

Forsøk fra 2017 viser at melkesyrebakterier fra yoghurtog celler fra gjærskiller ut stoffer som forhindrer soppinvasjonen.

Resultatene er så nye at forskerne fortsatt ikke har satt navn på stoffene. Men de vet hvordan soppens angrepsstrategi forpurres.

Soppen invaderer ved å utvikle et anker som setter seg fast seg i vevet. Herfra kan soppen utvikle seg på to måter:

1. Den kan vokse i lengden til hyfer, som er lange celletråder som vokser ned i vevet.

2. Soppene kan klistre seg sammen til biofilm – en membran som forsegler vevet.

Stoffene blokkerer noen av soppenes gener, slik at cellene ikke kan utvikle de våpnene de vanligvis bruker til å gå til angrep med.