Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Jesus grav TOP
Kultur - Religion

Graven til Jesus åpnet for første gang på over 450 år

Arkeologer har brutt forseglingen på graven til Jesus, som ligger i Jerusalem. De har funnet mer av hulen intakt enn de turte å drømme om.

Kristendommens ypperste helligdom har hatt nerde-besøk.

En gruppe arkeologiske eksperter har fjernet en marmortavle foran det som ifølge tradisjonen er hulen som fungerte som graven til Jesus.

Under tavlen og et tykt lag fyllmateriale dukket det først opp enda en marmortavle, denne gang med et kors – sannsynligvis fra korstogstiden – og deretter det opprinnelige gravleiet.

– Jeg var helt lamslått, sier arkeolog Fredrik Hiebert, som fulgte utgravningen i Jerusalem for National Geographic Society.

Gravhulen står fortsatt

De fleste forskere regnet med at den opprinnelige gravhulen gikk tapt da Konstantin den stores sørget for bygging av Gravkirken på 300-tallet e.Kr.

Men ingen visste med sikkerhet: Den marmortavlen som beseglet selve gravstedet, hadde ikke vært fjernet siden 1555.

I forbindelse med en restaurering fikk eksperter fra National Technical University of Athens lov til å holde graven åpen i nøyaktig 60 timer.

Jesus’ grav ligger under gravmælet, aediculaen, midt i Jerusalems Gravkirke.

Forskerne oppdaget ikke bare det opprinnelige gravleiet, men jordradaren kunne avsløre at det faktisk er de opprinnelige veggene som går 1,8 meter inn i og under den lille helligdommen.

Jakten på Jesus fortsetter

Gravstedet er nå igjen forseglet, og forskerne går i gang med å analysere store mengder data som er samlet inn.

I beste fall finner de rester av inskripsjoner som kan koble graven sammen med en viss tømrersønn fra Nasaret.