Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

© 20th Century Fox, Marvel Studios, Warner Brothers, Paramount/montage
Kultur

NASA-forskere: Her er den verste romfilmen

Hollywood spyr ut filmer om verdensrommet i en jevn strøm. Men når proffene gjennomgår filmene, er det ikke alle som består. Nasa-ansatte har avgitt sin mening og kårer både de verste og beste romfilmene.

Star Wars, Star Trek og Guardians of the Galaxy – listen av filmer som ikke tar vitenskapen veldig alvorlig, er lang.

Men faktisk havnet ingen av dem i kategorien «verste romfilm» da BBC nylig spurte en rekke NASA-ansatte hva de mente.

De tre film ble nevnt blant de ansattes favoritter – underholdende filmer som ikke prøver å være vitenskapelig basert.

Taper overrasker

Blant de spurte var det bred enighet om hvilken film som var verst: Gravity fra 2013.

I filmen spiller Sandra Bullock en astronaut som kjemper for livet fordi romavfall treffer Hubble-teleskopet mens hun holder på å reparere det.

Men på tross av filmens gode anmeldelser – og sju Oscar-statuetter – er ikke NASA-imponert.

Feil skjemmer

Kritikken går bl.a. på at det er for mange små feil i filmen. For eksempel skifter Bullock mellom ulike baner litt for lett: ISS er i bane 408 km oppe, mens Hubble har en høyde på 547 km.

I praksis vil det å skifte bane kreve store mengder energi og tunge utregninger. Men i filmen er det ikke noe problem for Bullock å komme seg fra Hubble til ISS.

Det er ikke første gang filmen møter kritikk for vitenskapelige feil. Videoen under er fra 2014 og gjennomgår en rekke av dem.