Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

4 nyheter om øl

Bank på toppen av ølboksen og unngå et skumbad. Og drikk øl før vin, så slipper du bakrus - eller? Få den siste kunnskapen om humledrikken som har fulgt mennesket i tusenvis av år.

1. Gammelt øltriks virker ikke

© simonkr

Før du åpner boks øl, er det smart å banke lett på toppen eller siden av den.

Da unngår du at det skummer over. Trikset er utbredt blant øldrikkere, men ny forskningviser at det ikke virker.

Et team av forskere fra SyddanskUniversitet gjennomførte forsøk med 1000 bokser øl,og det var ingen forskjell på mengden skum, om boksen ble banket på før den ble åpnet eller ikke.

2. Sterkt øl holder magen sunn

Et sterkt belgisk øl om dagen holder doktoren unna, opplyser nederlandske forskere.

Årsaken er dels at ølet inneholder mye probiotiske bakterier, som styrker tarmfloraen, dels at ølet er fermentert to ganger.

I andre omgang dannes det syrer som er giftige for flere sykdomsfremkallende bakterier.

3. Råd mot tømmermenn slår feil

Hvis du vil unngå tømmermenn, så drikk først øl og deretter vin, sier gammel folkevisdom – aldri omvendt.

Rådet har nå blitt undersøkt av britiske forskere. De lot 90 personer drikke seg fulle på vin og øl, og alle hadde det nøyaktig like dårlig dagen, etter uansett rekkefølgen

4. Silkeveien ga oss ølgjæren

De gjærcellene vi kan takke for alt det ølet vi drikker, bærer i seg både gener fra europeisk druegjær og asiatisk risgjær.

Det konkluderer amerikanske forskere etter å ha kartlagt ølgjærens DNA. Ølgjæren har sannsynligvis blitt til da de to typene gjær ble utvekslet gjennom handel langs Silkeveien.