Hvordan blir lastebiltrafikken grønn?
Veiene er tettpakket med lastebiler som bruker masse drivstoff. Hvorfor kan de ikke bare kjøre på batterier?

Ved første øyekast virker batterier som en enkel måte å gjøre lastebiler grønne. Produsenter som svenske Volvo er allerede i gang med det.
Men selv om dagens batteriteknologi kan elbiler som Tesla eller VW ID. 4, er den utfordret i tungtransport som fly, tog, skip og lastebiler.
Forklaringen ligger i begrepet energitetthet, der vekten av et brensel sammenlignes med innholdet av energi. Tettheten måles for eksempel i megajoule, MJ, per kilo.
Tunge batterier begrenser lastebiler
Vanlig bensin har en energitetthet på 46,4 MJ/kilo, mens diesel ligger på 44,8 MJ/kilo. Til sammenligning leverer et godt litium-ion(Li-Ion) batteri 0,72 MJ/kilo.
Hvis en lastebil skal ta med samme mengde energi som det er i 100 kilo diesel, ville det kreve et batteri på seks tonn – og da må lastebilen redusere lasten.