Mester i forkledning er klar til angrep

Nys, feber og snørr som renner. Det er influensasesong igjen. Hvert år blir millioner av mennesker rammet av sykdommen. Leger forsøker å stoppe smitten med vaksinasjoner, men viruset er en forvandlingens mester og lurer kroppen med ørsmå endringer.

Dag 1-2: Smitte

Atsjo! Din kollega rekker ikke å holde en hånd foran munnen før nyset presser ut en sky av dråper som beveger seg med over 100 km/t.

I dråpene er det millioner av viruspartikler som farer ut i kontoret i jakten på det neste offeret, som i løpet av et par dager får influensa.

Viruspartikler angriper luftveiene

Viruspartikler fra en influensasyk person kan henge i luften, og de smitter før sykdommen bryter ut for fullt.

1. Avreise

Viruspartiklene forlater den syke kroppen i stort antall for å øke sjansen for infeksjon. Et nys smitter fra to dager før sykdom bryter ut.

2. Transport

Partiklene reiser i spyttdråper, som kan fly flere meter. Noen bruker mikroskopiske dråper som kalles aerosoler, som kan sveve i timevis.

3. Ankomst

Viruset ankommer luftveiene hos et nytt offer, der det formerer seg i cellene i slimhinnene. Risikoen for sykdom øker med antallet partikler.

Dag 3-7: Sykdom

Første stopp for virusinntrengerne er celler i slimhinnene i nese og hals.

Viruset overtar produksjonsapparatet i cellens indre. Det blir satt til å danne nye viruspartikler som kan spre infeksjonen til andre celler lenger nede i luftveiene.

Men invasjonen får ikke ture fram uten motstand.

Når virus rammer en celle, gjenkjenner følsomme proteiner på overflaten straks det fremmede utseendet. Proteinene sender en advarsel om angrepet til cellens indre, og en sky av giftstoffer skytes ut.

Samtidig sender cellen ut et signal som aktiverer hvite blodlegemer i immunforsvaret. Såkalte T-celler og naturlige drapsceller forgifter de infiserte cellene og forhindrer at virus kan formere seg og spre sykdommen.

Hvis kroppen tidligere har blitt smittet med den samme typen influensa, har kroppen allerede en oppskrift på de antistoffene som kan stoppe viruset. Men hvis virustypen er ukjent, blir reaksjonen forsinket. Da må kroppen først finne opp et nytt antistoff som passer til viruset som trenger seg inn.

Forsvaret er belastende for kroppen og framkaller symptomer som rennende nese, feber og smerte. Sykdommen har brutt ut.

Immunforsvarets kamp gjør kroppen syk

undefined

Kroppens kamp mot virusene fører til symptomer som snørr, hoste og feber. Viruspartiklene må overvinne immunsystemet før de kan spre seg i kroppen og fullføre smitten. Striden i kroppens indre er årsaken til de fleste symptomene.