Shutterstock

Kom i ditt livs form etter førti

Med den riktige treningen kan du bli enda sterkere nå enn da du var tjue, sier ekspert.

Du må ikke ha en ung kropp for å få en sterk kropp. Faktisk kan du, med den riktige treningen, oppnå like god effekt når du har passert førti, som da du var i tjueårene.

Det viser et forskningsprosjekt som er ledet av post.doc. Casper Søndenbroe ved idrettsmedisinsk avdeling ved Bispebjerg Hospital i København.

«Selv de som er i syttiårene, kan oppnå mye», sier han.

Oppskriften er hard styrketrening, forklarer han.

«Det er særlig viktig å sørge for at belastningen er tung nok til å stimulere framgang. Mange trener med for lette vekter. For å oppnå gode resultater må du stadig øke belastningen slik at du hele tiden blir litt sterkere. Har du som mål å komme i absolutt toppform, krever det at du driver styrketrening en time tre ganger i uken. Og hver gang må du sørge for å løfte helt til grensen av hva du klarer. Følger du den rutinen i tre måneder, kan du øke den rå muskelstyrken din med opptil 15 prosent», sier Søndenbroe.

«15 prosent svarer faktisk til det du mister i løpet av en periode på ti år. Så med tre måneders tung styrketrening kan du muskelmessig skru kroppen ti år tilbake i alder».

Hele kroppen har nytte av bli tatt i bruk, men Søndenbroe peker på rumpe, lår og rygg som særlig viktige å holde sterke etter hvert som årene går.

«Det er ryggen og lårene som gir deg evnen til å reise deg fra en stol eller gå opp en trapp», sier han.

Hvis du ikke har erfaring med styrketrening, kan det virke voldsomt for kroppen, men ikke la deg skremme, sier Niklas Meier, som er medeier i den danske treningsbedriften Styrk.

«Du blir støl i starten, men det er ikke farlig», sier han.

Kroppen reagerer annerledes

«Vi kan ha en forestilling om at vi ikke tåler så mye. Men selv om vi ikke er vant til å gjøre noe, har vi fortsatt muskler og skjelett som tåler veldig mye.»

Samtidig bør du huske på at kroppen reagerer annerledes enn da du var yngre.

«Du må huske at du ikke er tjue lenger. Man må si til seg selv at det går bra at det føles litt annerledes. Det er tross alt mange år siden.»

Men når du først kommer i gang, kan du komme langt, understreker Niklas Meier.

«Mange av dem jeg trener med, har endt med å bli sterkere enn da de var tjue. Det handler om gradvis å bygge seg opp over tid og ikke tro at det kommer fra den ene dagen til den neste.»

Casper Søndenbroe framhever det samme poenget.

«Det er aldri for sent å begynne med styrketrening. Men det krever en viss innsats», sier han.